Az autó klímaberendezésének helyes használata
A jóslatok szerint az előttünk álló nyár minden eddiginél perzselőbb lehet. Semmi kétség: a klímaberendezésekre szükség lesz. Előzze meg, hogy a berendezés a legváratlanabb helyzetekben mondja fel a szolgálatot! Tanulja meg, hogyan működik egy klímaberendezés! Az alábbiakban néhány hasznos tanáccsal szolgálunk, hogy nyári autózását ne keserítse a forróság. Autóinkban kétféle klímavezérlő rendszer fordulhat elő. Az automatikus rendszereknél csak a hőmérsékletet kell beállítanunk, az automata pedig gondoskodik a levegő minőségéről és az áramlás irányáról is. A manuális rendszereknél mindezt a használó szabályozza. A klímaberendezések a normál hűtésen kívül párátlanítanak, fagytalanítanak is, ha arra van szükség.
Sokan nem tudják, de a klímaberendezést szezonon kívül is be kell kapcsolni legalább két hetente egyszer, öt percre, hogy a kompresszor alkatrészei megfelelő kenést kapjanak (elsősorban a hajtó tengely tömítése és a belső csapágyak). A rendszeres bekapcsolás nélkül a hűtőközeg a tengelytömítés mentén a megengedettnél jobban szivárog, romlik a hűtőteljesítmény, a belső csapágyak nem kapnak megfelelő kenést, ami rendellenes kopáshoz vezet. Ha már működik a fűtés a kocsiban, kapcsoljuk be a klímát, a hőmérséklet szabályzó kart állítsuk fűtés helyzetbe, és járassuk öt percig a rendszert, majd kapcsoljuk ki a klímát!
Ha már rendszeresen szükség van az autó hűtésére, a légkondicionálót lehetőség szerint akkor is a motor beindítása után kapcsoljuk be! És hasznos, ha indulás előtt és után alaposan ki is szellőztetjük az utasteret. Számoljunk azzal, hogy amikor klímát használunk, az autó teljesítménye néhány lóerőnyit csökken, előzés közben ez már számottevő lehet.
A klímaberendezés ellenőrzését és karbantartását bízza szakemberre, akinek megfelelő eszköze és szakértelme is van a műveletekhez. Szezon előtt mindenképpen érdemes szervizbe vinni az autót.
Néhány dolgot azonban magunk is elvégezhetünk. A klímahűtő sima folyó vízzel való külső tisztítása, por, szöszök, falevél eltávolítása nem jelenthet gondot egyetlen autósnak sem. Soha ne használjon azonban nagy nyomású mosót, mert eldeformálja a hőátadó lemezeket a klímahűtőn! Ha a kondenzvíz nem folyik ki, az utastér hőcserélőjénél gombák jelenhetnek meg, spórák szaporodhatnak el, penész ütheti fel a fejét dohos szagot okozva az utastérben, és veszélyeztetve az egészséget. A probléma megszüntetéséhez biztosítani kell, hogy a kondenzvíz kifolyó csövéből szabadon távozzon a folyadék, hogy ne maradhasson pangó víz a csepptálcában! A helyzet kezelésében segíthetnek a gombaölő tulajdonságú tisztító folyadékok, spray-k és habok, vagy (a leghatékonyabb megoldás) az ózon generátorral végzett fertőtlenítés, mely utóbbi az egyéb kellemetlen szagokat is megszünteti az utastérben, de ezek alkalmazását már érdemes szakemberre bízni.